Military design

Материал из Dwarf Fortress Wiki
Перейти к навигацииПерейти к поиску
Данная статья помечена как не оконченная.
Вы можете прочитать эту статью на английском или помочь проекту её переводом.
Это статья — одна из цикла статей по защите вашей крепости и ваших дварфов. Устройство армии рассматривает тренировку, организацию и размещение войск, и как подготовить их к любой ситуации. Общий обзор угроз крепости и того, что стоит учитывать при подготовке обычной обороны находится в руководстве по обороне. Идеи по размещению построек для защиты армии в руководстве по безопасности. Сложные ловушки, не являющиеся частью более глобального плана защиты (но которые могут быть приспособлены или включены в него), рассматриваются в устройстве ловушек.

Роль военной силы в защите крепости может существенно различаться, в зависимости от общего подхода игрока и стратегии; она может быть ключевой, несуществующей и всем, что в промежутке. Одно из ее преимуществ - мобильность; она может добраться до тех мест, где нет стационарной защиты, чтобы спасти или поддержать других гномов или провоить караван через неизвестные или смертельные угрозы. Только армия (за исключением устройств судного дня) может драться с врагом.

К сожалению, она дорого обходится по сравнению с неподвижными ловушками и может стоить много ресурсов в плане металла, работы, равно как и пищи, питья и приспособленности воинов исключительно к военной жизни. К тому же, солдаты почти всегда сильно рискуют, защищая крепость, и, возможно, лишают при этом крепость своих прочих ценных мирных умений. Наконец, организация военной системы может занять у игрока много времени до полной боеготовности. Правильное устройство армии может компенсировать часть этих недостатков.

Тренировка

Важная часть армии - дварфы с высокими физическими характеристиками и неплохим опытом в боевых искусствах, а для этого их надо тренировать. См. комплексную тренировку о подходах к тренировке разных характеристик.

Метод опасной комнаты быстр и эффективен для тренировки щита, уклонения и любого оружейного умения. Еще один эффективный способ: послать бойцов драться с плененными закватчиками или животными, можно даже вооружить их тренировочным оружием, чтобы дольше дрались. Некоторые создания, типа шаров плоти, больше подходят для тренировки. См. mass pitting.

Тренировочный зал на поверхности

Поставьте оружейную стойку, стойку для брони или мишень на поверхности рядом со входом и сделайте ее тренировочным залом, отметив как бараки. Тренирующиеся дварфы будут наготове в случае проблем. Основной плюс в тренирове на поверхности в том, что она помогает предотвратить пещерную адаптацию в армии.

Стрельба

Стрелки смертоносны, но уязвимы в рукопашной —арбалеты в качестве дубинок не особо хороши. К тому же, стрелковые башни каждые 15 клеток на карте просто непрактичны (это возможно, но временами скучновато). Иногда единственный способ - направить их прямо на врага. Все остальное - решать вам.

Укрепления критичны для любой стрелковой площадки, даже для самых высоких башен. Если они построены не так или вообще отсутствуют, вражеские лучники откроют ответный огонь, и у любой команды будут огромные потери.

Тренировка арбалетчиков

Пара трюков/подсказок по тренировке стрелков:

  • Если используете мишени, убедитесь, что есть хотя бы одна на каждого дварфа в подразделении и назначьте каждую мишень на это подразделение.
  • Если используете живые мишени, гномы скорее всего будут стрелять, если не смогут добраться до цели.
  • Заставьте дварфов стоять вплотную в укреплениям (чтобы касались их), например с помощью постов или стены.
  • Каждому стрелку нужен колчан.
  • Создайте достаточно боеприпасов и назначьте каждому дварфу 100-200 болтов вместо 200 по умолчанию на все подразделение.

Живые мишени

Building a goblin shooting range where live goblins are shot at can increase the speed of ranged training. The caged prisoners, obtained from cage traps, are dropped down a shaft 4-5 z-levels down, enough to break their legs but hopefully no more. Then have your marksdwarves shoot the stunned and immobile goblins from 14-18 steps away. The further away you place your marksdwarves, the higher probability that they might miss, thereby prolonging their target practice. Remember to add a lever and a bridge to enable retrieving the goblin corpses and items, and cleaning up the mess you just made. Sometimes, it might be necessary to send in meleedwarves to finish off a goblin. Therefore, place the lever to the bridge outside the shooting range as civilian dwarves will see the goblins and run away.

╔═══════════╗    four z-levels up:
║···········║    ╔═╦═╦═╦═╦═╗
║·+·+·g·+·+·║    ║·║·║·║·║·║
║···········║    ║+║+║+║+║+║
║▼·········▼║    ║+++++++++║
║+++++++++++║    ║+++++++++║   
║+++++++++++║      
║+++++++++++║       ║D║
║+++++++++++║       ║+║
║+++++++++++║    Locked tunnel
║+++++++++++║     one z-level down
║+++++++++++║       ║+║
║+++++++++++║       ║+║
║+++++++++++║       ║+║
║+++++++++++║  ╔════╝D╚════╗
║···········║  ║+++++++++++║
║▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼║  ║▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲║
║++☺+++☺++☺+║  ╚═══════════╝
║+☺++☺++☺+++║   
║+++++++++++║   
╚════++═════╝
         ò   Lever to bridge

Управление отрядами

Ordering multiple squads around can become cumbersome after a while. It's best to set most of your dwarves to follow a good regimen of training, guarding important burrows, and patrolling routes along the fort by programming their schedules. By preparing a number of different alerts with different schedules, you can largely manage your military by swapping a few squads to different alerts. With the majority of your squads patrolling the fort, you're free to take one or two squads of your highest-trained soldiers out to take care of some business.

Keep in mind that dwarves are bloodthirsty fiends. If a creature crosses their path, no matter the odds or whether they've been ordered to stand down, your dwarves will open pursuit and attack until either it or they are dead. Keep an eye on your dwarves, and if they're going to be in combat it's a good idea to make sure there's a few highly-trained melee dwarves in the squad with them.

If trained to (near-)legendary in dodging, fighting and a weapon of choice, and armored up with steel or better, one lone hero can take out several squads of goblins without a scratch. But combat always has a random element — Fun happens.

Униформы

Note that these uniforms are designed to simply "work", but they are not the best option. See the armor article for more about this.

Use the starter outfits in the armor article. They are maxed out protection for their material. If you know you have full suits of armor for the recruits, use replace clothes and exact matches. This lets you wear the full set without a XXCave Spider Silk RobeXX leaving your military less protected.

Starter Uniform

  1. Leather shirts
  2. Leather trousers
  3. Leather gloves
  4. Leather caps
  5. Leather armor
  6. Leather low/high boots
  7. Bone gauntlets
  8. Bone helms
  9. Bone greaves
  10. Wooden shields
  11. Melee weapons (non-training) or Crossbows

Basic Uniform

  1. Leather shirt
  2. Leather trousers
  3. Leather caps
  4. Leather hoods
  5. Leather gloves
  6. Leather mittens
  7. Leather shoes
  8. Cloaks (6)
  9. Socks
  10. Metal helm
  11. Metal mail armor
  12. Metal gauntlets
  13. Metal greaves
  14. Metal shield
  15. Metal melee weapon (non-training)

You can order your dwarves to wear more than one piece of same type, typically you would want three suits of mail armor and six cloaks. The Armor article explains these possibilities in detail.

Стратегия и тактика

Roughing it

Always have your soldiers carry food. They will each need a backpack to carry it. This keeps your soldiers from wandering off to eat. You can also have them carry alcohol or water in waterskins or flasks, though water isn't recommended for the long term, as it makes your soldiers sluggish - always remember to keep the booze stockpiles full. For an around the clock guard, have them sleep on the ground while on duty. Hopefully the sounds of combat will wake them up before they get killed. Note that sleeping on the floor also causes unhappy thoughts; if floor sleeping is included in a military design, be sure to add counteracting thoughts.

Ждите моего сигнала...

When ganging up on dangerous creatures (such as megabeasts), keep them far, far away until all your units are in position, and try to ambush the target in an area with no other creatures. If your dwarves get too close, they'll smell blood and charge in, regardless of what you do to try and stop them. Getting all your units into position, pausing the game, and then turning them loose at once, can achieve the desired advantage of numbers against formidable opponents.

When under siege or other attack, keep the entire squad far back from the exit until they are all armed and armored, and ready to roll as a unit. Having a good lockable front gate will also avoid this.

Животные

War animals can also be assigned to dwarves who go outside frequently, whether military or civilian. Then, when the dwarf encounters danger, the war animal runs at the danger while the dwarf runs away from it. Unfortunately, war animals are slower than dwarves with high agility, and do not shadow the dwarf perfectly. Try to not assign more than one or two war animals to a dwarf; the loss of happiness from an assigned animal dying (assigned War/Hunting animals are pets) can lead to a tantrum spiral. Also, war animals cannot be reassigned once they are assigned; to get around this, have the dwarf you want to be guarded train the animal themself.

Войска и защита крепости
F.A.Q.
Руководства
Управление солдатами
Проектирование ловушек
Захватчики