Wrestling: различия между версиями

Материал из Dwarf Fortress Wiki
Перейти к навигацииПерейти к поиску
Нет описания правки
Нет описания правки
Строка 1: Строка 1:
{{av}}


{{заготовка}}
Навык '''{{tt|Wrestler|Борец}}''' предназначен для выведения противника из строя путём захвата конечностей и других [[body parts|частей тела]]. Этот навык отличается от умения бить [[Striker|руками]], [[Kicker|ногами]] и [[Biter|кусания]]. Обратите внимание, что [[Thrower]] — не навык броска соперника, а умение кидать предметы.
В то время, как удары ногами и руками - основные единичные атаки, подобно атакам с оружием, кусание можно использовать в сочетании с борьбой, даже если для определения используется другой навык, например, если укус "бьёт" (См. [[#Biting and Ripping Off Body Parts|Откусывание и отрывание частей тела]] ниже).
Приемы борьбы включают:
* {{ttr|Take-down|Опрокидывание}}, которое переводит противника в лежачее положение
* {{ttr|Throws|Бросок}} (бросок существа, а не объекта), которое переводит противника в лежачее положение и оглушает
* {{ttr|Choke Holds|Удушение}} и {{ttr|Strangling|Удавление}}, которые могут привести противника в бессознательное состояние
* {{ttr|Joint Locks|Захват сустава}} и {{ttr|Breaking Bones|Перелом костей}}, которые позволяют сломать конечность
* {{ttr|Shaking|Откусывание}} зубами, после захватывания при укусе, которое может нанести дополнительный урон или оторвать части тела
* {{ttr|Gouging|Выдавливание}} (глаз, например) и {{ttr|Pinching|Сжимание}}, которые могут повредить, уничтожить или даже разорвать части тела
* {{ttr|Disarming|Разоруживающие}} манёвры, позволяющие снимать [[weapon|оружие]], [[shield|щиты]], [[clothing|одежду]] или [[armor|броню]] с противника.
Смотрите [[Combat skill|Combat skill]] для дополнительной информации о других боевых навыках.
== Режим крепости ==
While the same wrestling «moves» described here can be used by dwarves in [[Dwarf fortress mode]], it isn’t possible to force particular wrestling maneuvers to be used. About all you can do is take away a dwarf’s weapons to encourage wrestling and hope that he picks effective wrestling tactics in combat.
In fortress mode, wrestlers are generally unable to kill very effectively, but they may make killing easier for their armed comrades. Unfortunately, the AI is rather unlikely to do some of the more elaborate moves even if they are possible.
== Режим приключений ==
Wrestling in [[Adventure mode]] can be performed by standing next to an enemy and pressing {{k|Shift}}+{{k|A}} followed by {{k|Enter}} to switch the menu to wrestling. You can wrestle any enemy, but the effectiveness of your wrestling attempts will be limited by relative size and strength differences. For example, a dwarf is unlikely to be able to throw or choke hold an elephant or dragon.
Wrestling works somewhat like a targeted attack. Once you grab a creature by some body part, you may be able to make another wrestling attempt that will allow you to perform a more elaborate and useful move.
Below are instructions on how to perform various wrestling moves in adventure mode. The player has no way to force the AI to use them in fortress mode, so there are no equivalent instructions for fortress mode.
See [[Status icon]] for a legend of icons used when creatures are prone, thrown, stunned, etc.
=== {{tt|Take-down|Опрокидывание}} ===
{{tt|Take-down|Опрокидывание}} противника на землю похоже на то, как противник падает на землю лишившись ноги (например, потеряв колено). Упав на землю враг должен будет затратить время, чтобы встать, или его скорость будет ограничена скоростью передвижения ползком.
Для выполнения опрокидывания:
# Нажмите {{k|Shift}}+{{k|A}}, затем {{k|Enter}} и выберите ближайшего врага
# Выберите {{tt|{{DFtext|Grab with right upper arm|7:1}}| Захват правым плечом }} или любой другой частью тела
# Выберите {{tt|{{DFtext|Grab upper body with right upper arm |7:1}}| Захват плечом верхней части тела }} или любой другой части тела. Если захват удастся, то вы увидите:
#* {{tt|{{DFtext| You grab the Xxxx by the upper body with your right upper arm! |3:1}}| Вы захватили верхнюю часть тела Хххх своим правым плечом! }} и иконка вашего противника изменится на иконку, показывающую, что вы боретесь.
# Выберите {{k|Shift}}+{{k|A}}, затем {{k|Enter}} и выберите того же врага, которого вы схватили до этого
# Выберите {{tt|{{DFtext|Wrestle using right upper arm|3:1}}| Бороться, используя правое плечо }}
# Выберите {{tt|{{DFtext|Take-down by upper body with right upper arm|3:1}}| Опрокинуть правым плечом за верхнюю часть тела }}
# Затем вы увидите:
#* {{tt|{{DFtext|You take the Xxxxx down by the upper body with Your right upper arm!|5:1}}| Вы опрокинули Хххх за верхнюю часть тела с помощью своего правого плеча! }}<br />Успех! {{L|Status icon|Статусная иконка}} существа будет показывать {{tt|распростертую|prone}} иконку.
#* {{tt|{{DFtext|You adjust the grip of Your right upper arm on The Xxxxx's upper body.|5:1}}| Вы удержали захват своим правым плечом верхней части тела Хххх. }}<br />Неудача. Вы не потеряли захват, но у вас не получилось опрокинуть противника.
#* {{tt|{{DFtext|The Xxxxx breaks the grip of Your right upper arm from The Xxxxx's upper body!|5:1}}| Хххх сбросил захват вашего правого плеча с верхней части тела Хххх! }}<br />Полный провал. Вы полностью потеряли ваш захват противника, и вам придется начинать все сначала.
=== {{tt|Throw|Бросок}} ===
Вы выполните {{tt|бросок|throw}} так же, как и {{tt|опрокидывание|take-down}}, выполняя ту же последовательность действий, исключая то, что вы должны выбрать {{tt|{{DFtext|Throw by x with y|3:1}}| Бросок за х с помощью у }}, когда появится эта опция. {{tt|Бросок|throw}} сделает противника {{L|stunned|оглушённым}} и {{L|prone|распростёртым}}, и, возможно, отбросит врага на некоторое расстояние (зависит от вашей {{L|strength|силы}} и {{L|size|размера}} относительно противника). Однако, успешно выполнить бросок существа намного сложнее, чем осуществить его опрокидывание.
=== {{tt|Chokehold and strangling|Удушающий захват и удавление}}  ===
Choke holds can be extremely effective, if you can pull them off. A choke hold will cause an opponent to become unconscious making it extremely easy to kill them with a followup shot.
To perform a choke hold:
# Use {{k|Shift}}+{{k|A}} followed by {{k|Enter}} and select an adjacent enemy
# Select {{DFtext|Grab with right upper arm|7:1}} or some other body part
# Select {{DFtext|Grab '''throat''' with right upper arm|7:1}}. Choking requires grabbing the throat.
# Assuming the grab is successful, hit {{k|Shift}}+{{k|A}} followed by {{k|Enter}} again and select the creature
# Select {{DFtext|Wrestle with right upper arm|3:1}}
# Select {{DFtext|Choke throat with right upper arm|3:1}}
# You will then see:
#* {{DFtext|You place a chokehold on The Xxxxx's throat with Your right upper arm!|5:1}}<br />Success, so far anyway.
#* {{DFtext|You adjust the grip of Your right upper arm on The Xxxxx's throat.|5:1}}<br />Failure. You have not lost your grip but you will have to try the chokehold again.
# Once in a chokehold, hit {{k|Shift}}+{{k|A}} followed by {{k|Enter}} yet again and select the creature
# Select {{DFtext|Wrestle with right upper arm|3:1}}
# Select {{DFtext|Strangle throat with right upper arm|3:1}}
# If successful you will see:
#* {{DFtext|You strangle Xxxxx's throat!|5:1}}
#* {{DFtext|The Xxxxx passes out.|6:0}} (not necessarily on the first try)
# If the creature passes out (some are immune to strangling) the next attack will hit very easily, so followup with a targeted headshot or, if you want to be more gruesome, a bite to the throat. (See below.)
=== {{tt|Joint locks and breaking limbs|Захват суставов и перелом конечностей}} ===
With some body parts it’s possible to put them into joint locks and break them. This works almost exactly like strangling.
# Use {{k|Shift}}+{{k|A}} followed by {{k|Enter}} and select an adjacent enemy
# Select {{DFtext|Grab with right upper arm|7:1}}
# Select {{DFtext|Grab right upper arm with right upper arm|7:1}}
# Use {{k|Shift}}+{{k|A}} followed by {{k|Enter}} again and select the same enemy
# Select {{DFtext|Wrestle with right upper arm|3:1}}
# Select {{DFtext|Lock right shoulder with right upper arm|3:1}}. If successful you will see:
#* {{DFtext|You lock The Xxxxx's right shoulder with Your right upper arm!|5:1}}
# Use {{k|Shift}}+{{k|A}} followed by {{k|Enter}} yet again and select the same enemy
# Select {{DFtext|Wrestle with right upper arm|3:1}}
# Select {{DFtext|Break right shoulder with right upper arm|3:1}} If successful you will see
#* {{DFtext|You bend The Xxxxx's right upper arm with Your right upper arm, shattering the right shoulder's bone!|5:1}}
=== {{tt|Biting and ripping off body parts|Откусывание и отрывание частей тела}} ===
When biting a creature you will usually get a message saying {{DFtext|You latch on firmly!|5:1}}. If you have latched on with a bite, you can enter the wrestling menu and shake the creature around with your teeth. This can be extremely effective.
To bite down on and attempt to rip off a body part with your teeth:
# Use {{k|Shift}}+{{k|A}} and target an adjacent creature with a '''normal targeted attack'''
# Select a body part, preferably one you can actually hit
# Select «bite» as the attack type
# If the attack hits, you should do some damage and see {{DFtext|You latch on firmly!|5:1}}
# Once your teeth have latched on to some body part, you can now hit {{k|Shift}}+{{k|A}} followed by {{k|Enter}} and select the creature to enter the wrestling menu.
# You will now see an option like {{DFtext|Wrestle with upper front tooth|3:1}}. Select that option.
# Select {{DFtext|Shake <nowiki><part></nowiki> with upper front tooth|3:1}}
# This should do some amount of damage ranging from tissue layer damage to ripping the body part completely off. If you bit down on the throat, for example, and were very successful you will see:
#* {{DFtext|You shake The Xxxxx around by the throat, tearing apart the throat!|3:1}}
#* {{DFtext|A major artery in the throat has been opened by the attack!|3:1}}
=== {{tt|Pinching and gouging|Сжимание и выдавливание}} ===
To pinch or gouge you have to have at least one hand free, meaning that it can’t be holding something like a weapon or shield.
# Use {{k|Shift}}+{{k|A}} followed by {{k|Enter}} and select an adjacent enemy
# Select {{DFtext|Grab with left hand|7:1}}
# Select {{DFtext|Grab head with left hand|7:1}}
# If this succeeds, use {{k|Shift}}+{{k|A}} followed by {{k|Enter}} again and select the same enemy
# Select {{DFtext|Wrestle with left hand|3:1}}
# Select {{DFtext|Gouge left eye with left hand|3:1}} or {{DFtext|Pinch <nowiki><part></nowiki> with left hand|3:1}}, or whatever seems good. If successful you will see something like:
#* {{DFtext|You gouge The Xxxxx's left eye with Your left hand, tearing it apart!|3:1}}
Pinching can do anything from tissue damage to severing the body part.
=== {{tt|Disarming|Разоружение}} ===
Чтобы разоружить существо, у вас должны быть свободны руки.
# Используйте {{k|Shift}}+{{k|A}} с последующим {{k|Enter}} и выберите рядомстоящего врага
# Выберите {{bn-ru|{{DFtext|Grab with left hand|7:1}}|Схватить левой рукой}}
# Теперь промотайте в конец списка частей тела, где вы увидите, которые можете сорвать с противника. Выберите {{bn-ru|{{DFtext|Grab <nowiki><item></nowiki> with left hand|7:1}}|Схватить <nowiki><предмет></nowiki> левой рукой}}
# Если вы бьёте, нажмите {{k|Shift}}+{{k|I}} ({{tt|advanced interaction|продвинутое взаимодействие}}) и прокрутите ваш инвентарь до тех пор, пока не увидите искомый предмет у себя в руке, помеченный красным цветом. Выберите его.
# Выберите {{bn-ru|{{DFtext|a - Gain possession|6:0}}|Заполучить}}
# Если это удаётся, вы сразу становитесь единоличным обладателем предмета в вашей левой руке. Теперь вы можете делать с ним что угодно.
Вы можете снять оружие, щиты, броню, одежду или любой другой предмет, который обнаружите в списке доступных к сниманию.
Смотрите {{L|Adventurer_mode#Бой|Бой в режиме приключений}} для дополнительной информации.
==Баги==
В настоящее время у большинства существ (всех, за исключением [[human|людей]], [[goblin|гоблинов]], [[elves|эльфов]] и [[dwarves|дварфов]]) нет суставов, что означает, что они невосприимчивы к захватам суставов и ломанию конечностей при борьбе.
{{Skills}}
[[Категория: Режим искателя приключений]]
[[Категория: Навыки]]
[[en:Wrestling]]

Версия от 15:35, 28 марта 2012

Шаблон:Av

Данная статья помечена как не оконченная.
Вы можете прочитать эту статью на английском или помочь проекту её переводом.

Навык Wrestler предназначен для выведения противника из строя путём захвата конечностей и других частей тела. Этот навык отличается от умения бить руками, ногами и кусания. Обратите внимание, что Thrower — не навык броска соперника, а умение кидать предметы.

В то время, как удары ногами и руками - основные единичные атаки, подобно атакам с оружием, кусание можно использовать в сочетании с борьбой, даже если для определения используется другой навык, например, если укус "бьёт" (См. Откусывание и отрывание частей тела ниже).

Приемы борьбы включают:

  • Опрокидывание, которое переводит противника в лежачее положение
  • Бросок (бросок существа, а не объекта), которое переводит противника в лежачее положение и оглушает
  • Удушение и Удавление, которые могут привести противника в бессознательное состояние
  • Захват сустава и Перелом костей, которые позволяют сломать конечность
  • Откусывание зубами, после захватывания при укусе, которое может нанести дополнительный урон или оторвать части тела
  • Выдавливание (глаз, например) и Сжимание, которые могут повредить, уничтожить или даже разорвать части тела
  • Разоруживающие манёвры, позволяющие снимать оружие, щиты, одежду или броню с противника.

Смотрите Combat skill для дополнительной информации о других боевых навыках.


Режим крепости

While the same wrestling «moves» described here can be used by dwarves in Dwarf fortress mode, it isn’t possible to force particular wrestling maneuvers to be used. About all you can do is take away a dwarf’s weapons to encourage wrestling and hope that he picks effective wrestling tactics in combat.

In fortress mode, wrestlers are generally unable to kill very effectively, but they may make killing easier for their armed comrades. Unfortunately, the AI is rather unlikely to do some of the more elaborate moves even if they are possible.


Режим приключений

Wrestling in Adventure mode can be performed by standing next to an enemy and pressing Shift+A followed by Enter to switch the menu to wrestling. You can wrestle any enemy, but the effectiveness of your wrestling attempts will be limited by relative size and strength differences. For example, a dwarf is unlikely to be able to throw or choke hold an elephant or dragon.

Wrestling works somewhat like a targeted attack. Once you grab a creature by some body part, you may be able to make another wrestling attempt that will allow you to perform a more elaborate and useful move.

Below are instructions on how to perform various wrestling moves in adventure mode. The player has no way to force the AI to use them in fortress mode, so there are no equivalent instructions for fortress mode.

See Status icon for a legend of icons used when creatures are prone, thrown, stunned, etc.


Take-down

Take-down противника на землю похоже на то, как противник падает на землю лишившись ноги (например, потеряв колено). Упав на землю враг должен будет затратить время, чтобы встать, или его скорость будет ограничена скоростью передвижения ползком.

Для выполнения опрокидывания:

  1. Нажмите Shift+A, затем Enter и выберите ближайшего врага
  2. Выберите Grab with right upper arm или любой другой частью тела
  3. Выберите Grab upper body with right upper arm или любой другой части тела. Если захват удастся, то вы увидите:
    • You grab the Xxxx by the upper body with your right upper arm! и иконка вашего противника изменится на иконку, показывающую, что вы боретесь.
  4. Выберите Shift+A, затем Enter и выберите того же врага, которого вы схватили до этого
  5. Выберите Wrestle using right upper arm
  6. Выберите Take-down by upper body with right upper arm
  7. Затем вы увидите:
    • You take the Xxxxx down by the upper body with Your right upper arm!
      Успех! Шаблон:L существа будет показывать распростертую иконку.
    • You adjust the grip of Your right upper arm on The Xxxxx's upper body.
      Неудача. Вы не потеряли захват, но у вас не получилось опрокинуть противника.
    • The Xxxxx breaks the grip of Your right upper arm from The Xxxxx's upper body!
      Полный провал. Вы полностью потеряли ваш захват противника, и вам придется начинать все сначала.


Throw

Вы выполните бросок так же, как и опрокидывание, выполняя ту же последовательность действий, исключая то, что вы должны выбрать Throw by x with y, когда появится эта опция. Бросок сделает противника Шаблон:L и Шаблон:L, и, возможно, отбросит врага на некоторое расстояние (зависит от вашей Шаблон:L и Шаблон:L относительно противника). Однако, успешно выполнить бросок существа намного сложнее, чем осуществить его опрокидывание.


Chokehold and strangling

Choke holds can be extremely effective, if you can pull them off. A choke hold will cause an opponent to become unconscious making it extremely easy to kill them with a followup shot.

To perform a choke hold:

  1. Use Shift+A followed by Enter and select an adjacent enemy
  2. Select Grab with right upper arm or some other body part
  3. Select Grab throat with right upper arm. Choking requires grabbing the throat.
  4. Assuming the grab is successful, hit Shift+A followed by Enter again and select the creature
  5. Select Wrestle with right upper arm
  6. Select Choke throat with right upper arm
  7. You will then see:
    • You place a chokehold on The Xxxxx's throat with Your right upper arm!
      Success, so far anyway.
    • You adjust the grip of Your right upper arm on The Xxxxx's throat.
      Failure. You have not lost your grip but you will have to try the chokehold again.
  8. Once in a chokehold, hit Shift+A followed by Enter yet again and select the creature
  9. Select Wrestle with right upper arm
  10. Select Strangle throat with right upper arm
  11. If successful you will see:
    • You strangle Xxxxx's throat!
    • The Xxxxx passes out. (not necessarily on the first try)
  12. If the creature passes out (some are immune to strangling) the next attack will hit very easily, so followup with a targeted headshot or, if you want to be more gruesome, a bite to the throat. (See below.)


Joint locks and breaking limbs

With some body parts it’s possible to put them into joint locks and break them. This works almost exactly like strangling.

  1. Use Shift+A followed by Enter and select an adjacent enemy
  2. Select Grab with right upper arm
  3. Select Grab right upper arm with right upper arm
  4. Use Shift+A followed by Enter again and select the same enemy
  5. Select Wrestle with right upper arm
  6. Select Lock right shoulder with right upper arm. If successful you will see:
    • You lock The Xxxxx's right shoulder with Your right upper arm!
  7. Use Shift+A followed by Enter yet again and select the same enemy
  8. Select Wrestle with right upper arm
  9. Select Break right shoulder with right upper arm If successful you will see
    • You bend The Xxxxx's right upper arm with Your right upper arm, shattering the right shoulder's bone!


Biting and ripping off body parts

When biting a creature you will usually get a message saying You latch on firmly!. If you have latched on with a bite, you can enter the wrestling menu and shake the creature around with your teeth. This can be extremely effective.

To bite down on and attempt to rip off a body part with your teeth:

  1. Use Shift+A and target an adjacent creature with a normal targeted attack
  2. Select a body part, preferably one you can actually hit
  3. Select «bite» as the attack type
  4. If the attack hits, you should do some damage and see You latch on firmly!
  5. Once your teeth have latched on to some body part, you can now hit Shift+A followed by Enter and select the creature to enter the wrestling menu.
  6. You will now see an option like Wrestle with upper front tooth. Select that option.
  7. Select Shake <part> with upper front tooth
  8. This should do some amount of damage ranging from tissue layer damage to ripping the body part completely off. If you bit down on the throat, for example, and were very successful you will see:
    • You shake The Xxxxx around by the throat, tearing apart the throat!
    • A major artery in the throat has been opened by the attack!

Pinching and gouging

To pinch or gouge you have to have at least one hand free, meaning that it can’t be holding something like a weapon or shield.

  1. Use Shift+A followed by Enter and select an adjacent enemy
  2. Select Grab with left hand
  3. Select Grab head with left hand
  4. If this succeeds, use Shift+A followed by Enter again and select the same enemy
  5. Select Wrestle with left hand
  6. Select Gouge left eye with left hand or Pinch <part> with left hand, or whatever seems good. If successful you will see something like:
    • You gouge The Xxxxx's left eye with Your left hand, tearing it apart!

Pinching can do anything from tissue damage to severing the body part.


Disarming

Чтобы разоружить существо, у вас должны быть свободны руки.

  1. Используйте Shift+A с последующим Enter и выберите рядомстоящего врага
  2. Выберите Grab with left hand ru
  3. Теперь промотайте в конец списка частей тела, где вы увидите, которые можете сорвать с противника. Выберите Grab <item> with left hand ru
  4. Если вы бьёте, нажмите Shift+I (advanced interaction) и прокрутите ваш инвентарь до тех пор, пока не увидите искомый предмет у себя в руке, помеченный красным цветом. Выберите его.
  5. Выберите a - Gain possession ru
  6. Если это удаётся, вы сразу становитесь единоличным обладателем предмета в вашей левой руке. Теперь вы можете делать с ним что угодно.

Вы можете снять оружие, щиты, броню, одежду или любой другой предмет, который обнаружите в списке доступных к сниманию.


Смотрите Шаблон:L для дополнительной информации.


Баги

В настоящее время у большинства существ (всех, за исключением людей, гоблинов, эльфов и дварфов) нет суставов, что означает, что они невосприимчивы к захватам суставов и ломанию конечностей при борьбе.

Шахтёр
Древодел
Камнедел
Егерь
Доктор
Фермер
Рыбник
Кузнец
Ювелир
Ремесленник
Инженер

Администратор
Боевые
Основные
Оружейные
Прочие
Социальные
Брокер
Прочие
Работа на публику
Учёный

Другие/Крестьянин
Неиспользуемые